Al ver voor de Tweede Wereldoorlog was Vreeswijk een belangrijke plaats, waar men - vaak na dagen varen - de schepen weer kon bevoorraden. De middenstand voer er wel bij, met meerdere kruideniers, bakkers, slagers en sleepagenturen.
Zo begon ook Harm Touwslager in Vreeswijk. Hij verkocht zijn schip “Harmke” - type Friese Maat (259 ton) - en kocht aan de Handelskade de panden nr. 68 en 69, een smederij en een woonhuis. Hier wilde hij een kruidenierszaak en een kapperszaak beginnen. Omdat geen van de zonen van Harm Touwslager het kappersvak ambieerde, werd Harm jr. aangewezen ondanks dat hij eigenlijk onderwijzer wilde worden.
Harm sr. begon in die tijd het sleepagentschap en trad toen op voor een Amsterdams sleepvaartbedrijf en de z.g.”Groenbanders”. Hij bemiddelde veel schepen met de uit die tijd bekende Groningse sleepboot “Anna Frater”.
Als gevolg van de Tweede Wereldoorlog en de motorisatie in de binnenvaart werd het werkaanbod steeds minder. Zodoende kwam zoon Harm op het idee om het sleepagentschap te specialiseren in het bagger- en aannemerswerk. Het aantal opdrachtgevers groeide gestaag en er werd bemiddeld voor werken door heel Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Dit was vooral in de tachtiger jaren arbeidsintensief werk, aangezien de contacten voornamelijk onderhouden werden via sluizen, bruggen, havenmeesters en cafés.
Toen de derde generatie Harm Touwslager van de middelbare school kwam ging hij full time werken in het bedrijf en al spoedig werd nr. 67 aan de Handelskade ook aangekocht. De kapperszaak werd gesloten en er kwam een extra medewerker op kantoor in de persoon van Gerard Ketelaar. In 1981 verhuisde het kantoor naar een nieuwbouwlocatie met uitzicht op de Lek. Uiteindelijk werd het sleepvaartbedrijf Touwslager overgenomen door Gerard, op zijn beurt gesteund door zijn vrouw Ans en werden de werkzaamheden vanuit Nieuwegein (en later in het oude Vreeswijk) onder de inmiddels bekende en betrouwbare naam Touwslager voortgezet.
De jaren gingen ook voor Gerard en Ans tellen en na vele zeer intensieve en succesvolle jaren besloten ze om het roer over te geven. Toevalligerwijs kwamen zij in contact met Sylvia van den Hout – Jansen die voorheen Sleepdienst G.J. Jansen en St. Nederlandse Binnensleepvaart onder haar hoede had. Zij was op dat moment werkzaam in de duwvaart bij de Coöperatieve Duwbakken Centrale en toonde belangstelling, wat resulteerde in een indienstneming. Sylvia en team zetten de traditie van firma Touwslager voort.
> Diensten
> Contact
Historie
Al ver voor de Tweede Wereldoorlog was Vreeswijk een belangrijke plaats, waar men - vaak na dagen varen - de schepen weer kon bevoorraden. De middenstand voer er wel bij, met meerdere kruideniers, bakkers, slagers en sleepagenturen.
Zo begon ook Harm Touwslager in Vreeswijk. Hij verkocht zijn schip “Harmke” - type Friese Maat (259 ton) - en kocht aan de Handelskade de panden nr. 68 en 69, een smederij en een woonhuis. Hier wilde hij een kruidenierszaak en een kapperszaak beginnen. Omdat geen van de zonen van Harm Touwslager het kappersvak ambieerde, werd Harm jr. aangewezen ondanks dat hij eigenlijk onderwijzer wilde worden.
Harm sr. begon in die tijd het sleepagentschap en trad toen op voor een Amsterdams sleepvaartbedrijf en de z.g.”Groenbanders”. Hij bemiddelde veel schepen met de uit die tijd bekende Groningse sleepboot “Anna Frater”.
Als gevolg van de Tweede Wereldoorlog en de motorisatie in de binnenvaart werd het werkaanbod steeds minder. Zodoende kwam zoon Harm op het idee om het sleepagentschap te specialiseren in het bagger- en aannemerswerk. Het aantal opdrachtgevers groeide gestaag en er werd bemiddeld voor werken door heel Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Dit was vooral in de tachtiger jaren arbeidsintensief werk, aangezien de contacten voornamelijk onderhouden werden via sluizen, bruggen, havenmeesters en cafés.
Toen de derde generatie Harm Touwslager van de middelbare school kwam ging hij full time werken in het bedrijf en al spoedig werd nr. 67 aan de Handelskade ook aangekocht. De kapperszaak werd gesloten en er kwam een extra medewerker op kantoor in de persoon van Gerard Ketelaar. In 1981 verhuisde het kantoor naar een nieuwbouwlocatie met uitzicht op de Lek. Uiteindelijk werd het sleepvaartbedrijf Touwslager overgenomen door Gerard, op zijn beurt gesteund door zijn vrouw Ans en werden de werkzaamheden vanuit Nieuwegein (en later in het oude Vreeswijk) onder de inmiddels bekende en betrouwbare naam Touwslager voortgezet.
De jaren gingen ook voor Gerard en Ans tellen en na vele zeer intensieve en succesvolle jaren besloten ze om het roer over te geven. Toevalligerwijs kwamen zij in contact met Sylvia van den Hout – Jansen die voorheen Sleepdienst G.J. Jansen en St. Nederlandse Binnensleepvaart onder haar hoede had. Zij was op dat moment werkzaam in de duwvaart bij de Coöperatieve Duwbakken Centrale en toonde belangstelling, wat resulteerde in een indienstneming. Sylvia en team zetten de traditie van firma Touwslager voort.
> Diensten
> Contact